آن سوی زندگی ...

خونه ی دوم و جدید من
بعد از 3 سال وبلاگ نویسی و کوچ از خاطرات تلخ و شیرین روزهای این 3 سال ک نوشته بودمشون..حالا دوباره از نو یجای نو ی وبلاگ نو ..
بی مرز و همونطور ک هستم ، از خودم حسم زندگیم مینویسم .

شمالی

چهارشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۰۱:۰۰ ب.ظ

سلااام دوستای کم تعداد من ! 

گاهی میگم کاش همون دشمن ها! هم آدرسمو داشتن و باز وب شلوغ بود مثل وبلاگ قبلیم ولی خییییلی زود پشیمون میشم و میبینم راحتترم اصلا اینجوری ! 

درگیر کارهای پایان سالیم و as usual نمیدونم چرا انقدر اسفند ماه شلوغه و از خودمون گرفته تاااااا دیگران ... همه در حال بدو بدو ان . انگار ی مسابقه باشه و همه میخوان تا قبل از 1 فروردین ی عالم کار عقب افتاده ک طی سال میشد با طیب خاطر انجام بدن ؛ ب نتیحه برسونن . 

اینم از تنبلی ما ایرانی ها از جمله شخص شخیص خودمه ! 


امروز میخواستم لیست خرید بنویسم ک بفرستم رو وای برررر برای همسر جان 

باز رفتم سراغ این لینک مفیدم ... ک الان براتون ب اشتراک میزارم . ی پیج ک توو گوشیم سیوه و اطلاعات گوشتی! توشه . 

اگر شمام دوس داشتین قسمت های مختلف گوشت و بشناسین و بدونین چی بهتره برای چ غذایی و مثل من هی یادتون ممکنه بره این مطلب و بخونین ... 


آشنائی با قسمت های مختلف گوشت



هر قسمت از عضلات حیوان که فعالیت بیشتری دارد، خوش طعم تر است. ولی هر قسمت که کمتر به حرکت افتاده باشد، نرم تر است. به همین دلیل است که گوشت مرغ های پرورشی در مرغداری ها یا قفس نرم تراست، ولی گوشت مرغ های خانگی و چرنده خوش طعم تر وسفت تر است وزمان پخت بیشتری نیاز دارد.

گوشت اطراف گردن و صورت حیوان که بیشتر فعالیت داشته است، برای سوپ، آبگوشت، بیف همبرگر وکتلت مناسب است.

زبان حیوان که بسیار حرکت کرده طعم مناسب و دلچسبی دارد.

گوشت سردست برای انواع خورشت ها وگوشت ران برای ژیگو و رست بیف خوب است.

گوشت راسته که اطراف ستون فقرات است وبسیار کم حرکت کرده و خیلی نرم است، برای انواع کباب ها مناسب است.

در کل قسمتهای پرحرکت برای آب پز کردن و قسمتهای کم حرکت برای کباب و استیک مناسب تر است.

استخوان قلم حیوان برای سوپ وآبگوشت و قسمت بالاتر بازو تا شانه برای انواع خوراک ها مانند تاس کباب مناسب است.

گوشت سرسینه که درجلوی قفسه سینه حیوان قرار گرفته ، بسیار خوش طعم و برای انواع غذاها بکار می رود.

بد نیست بدانید گوشتی که قرمز کمرنگ و استخوان اطراف آن متمایل به صورتی و چربی آن سفید باشد، گوشت حیوان جوان است ونرم وآبدار است. گوشت قرمز پر رنگ با چربی به رنگ زرد مایل به خاکستری متعلق به حیوان پیر است.گوشت حیوان جوان بطور حتم چربی کمتری دارد. اگر یک حیوان را در نظر بگیریم، هر قسمت از گوشت آن حیوان که چربی کمتری داشته باشد، مدت طبخ آن بیشتر است و دیرتر می پزد.

مواد مغذی استخوان حیوان پیر، بیشتر از حیوان جوان است.

اگر قصد پخت زبان را دارید، چون مدت پخت آن زیادتر از گوشت معمولی است ، مقداری زنجفیل را همراه زبان بپزید. هم ترکننده خوبی است و هم طعم دهنده خوب برای آن بحساب می آید.

بعد از پخت زبان پوسته روی زبان را بکنید ودر یخچال بگذارید. بعد ازخنک شدن آن را به تکه های دلخواه برش بزنید و سپس در روغن وپیاز داغ فراوان سرخ کنید. به آن سس تند زده و سرو نمایید.

به هنگام کباب کردن گوشت در فر، اطراف گوشت را بابرس روغن بمالید. در این صورت شیره گوشت بیرون نمی آید و بخار نمی شود. این روغن مالیدن را درباره ژیگو و غذاهایی مانند آن انجام دهید.

قسمت های مختلف گوشت گوسفندی خیلی فرقی با گوشت گوساله نداره :

شقه: نصف بدن یک گوسفند

راسته: گوشت ۲ طرف ستون فقرات (گاو و گوسفند)

سردست: یک‌سوم گوشت قسمت‌های گردن، دست جلو و دنده‌ها

کف‌دست: گوشت یک تکه سینه و قلوه‌گاه

ماهیچه: گوشت لخم بدون چربی عضلات

فیله: گوشت پشت کمر و پشت جگر سفید

سیرابی: شکمبه گوسفند و گاو که سرشار از ویتامین ب است.

پاچه: گوشت عضلات ساق پای حیوان است.

کاربرد قسمتهای مختلف گوشت گاو و گوساله و نام قسمتهای مختلف گوشت و استفاده اونها :

1 - گردن (chuck) : گردن و شانه گوساله که گوشت این قسمت لطیف ، پر چرب و بسیار خوشمزه و برای تهیه خورش و آبگوشت و باقلا پلو مناسب است.

2- دنده ها (rib) : گوشتش نازک و نرم و لطیف و پرچرب است.ترد وخوش طعم است. برای آبگوشت و باقلا پلو و گوشت لاپلو مناسب میباشد. 

3- پشت کمر(lshort oin) : (loin) , فیله (tenderloin) و راسته (sirloin) است.نرمترین قسمت گوشت است برای استیک و فیله و کباب برگ و کبابها مناسب است.فیله از راسته لطیفتر و راسته رو رگ و پوست و ریشه احاطه کرده که بایدتمیز شود.

4 - ران و سردست (shank) : ران و سردست شامل قلم ماهیچه های پا و دست و شانه است.برای تهیه خورش ها و باقلا پلو و مناسب میباشند.از ماهیچه هم میتوان برای سوپ و آبگوشت هم استفاده کرد ولی برای تاس کباب هم مناسب است.ماهیچه بهترین قسمت برای کودکان و بیماران و سالمندان میباشد.

5 - دم سینه و قلوه گاه (flank+plate+brisket) : سفت ترین قطعه لاشه بوده و برای تهیه حلیم یا هلیم بادنجان و آبگوشت و حلیم ( که باید گوشت رو ریش ریش کرد ) و مخلوط چرخ کرده ( گوساله با گوسفند ) برای تهیه کباب کوبیده بکار میرود.

6- سرین یا گرد ران و ... مغز ران و کعب ران ( roud ): انتهای لاشه گوساله و دارای گوشت لخم مناسب برای خورش هاست.

برای تهیه یک گوشت چرخ کرده مناسب و کم چربی برای کباب کوبیده بهتره که قلوه گاه و دم سینه گوسفند رو که خیلی چربه با گوساله را دوبار چرخ کنید.برای انواع غذاهای دیگر گوشت چرخ کرده گوساله هم چرب و مناسب تر است.

معمولا گوشت گاو برای چرخ کرده ایده آل است به شرط اینکه با گوشت گوسفند و قسمتهای چرب تر آن ترکیب شود تا چربی گوشت تامین شده و بافت خشک نشود.

گوشت گوساله هم برای قیمه ایده ال است.ریز خرد میشود و ریش شدنش به چشم نمیاد. عب ران و مغز رانش برای خورش مناسب تر است البته اینها سلیقه ایست . گوشت گوسفند رو به دلیل بوی آن برخی افراد نمیپسندند.

برای شستن گوشت بهتراست که قبل از فریز کردن گوشت خرد شده رو بشویید و اجازه دهیدتا آبش برود بعد قسمت کنید و داخل کیسه بذارید و فریز کنید.

بعد از فریز کردن اگه بخواهید یخ آن آب شود و بشورید تمام خونابه گوشت میرود و مواد مغذی گوشت خارج شده و گوشت نیز دیر پز خواهد شد.

گوشتی که قرار است چرخ شود رو ابتدا بشویید و بذارید آبش خشک شود بعد چرخ کنید.




+ بیخود نیست شمالی ها انقدر کیف زندگی رو میبرن ! 

هوا و منظره ی توپ ک دارن ... غذاهای توپ ترم میخورن ! دیروز ینی من لذذذت دنیا و آخرتو بردم . جاتون خالی . باقالی پلو ی چرب و چیل با ی ماهی قزل گننننده رو تنهایی با ی عالم سیر ترشیه کهنه و ی نارنج زدم بر بدن !!! خوااااهش میکنم این ترکیب و ی بارم ک شده همینجوری ک گفتم مصرف کنین !!! سبزی پلو نه ها . باقالی پلو حتما .. ماهی .. سیر ترشی ... نارنج .

اوووفففف 


شبم خونه مامانم بودیم سبزی پلو و ماهی شوریده درست کرده بود بازم جاتون خالی . 

خالم حق داشت میگفت تورو باید ب ی شمالی شوهرت بدیم ... چون برنج خور بودم و هستم ب شدت اونم عاشق کته ام .. ماهی ام ک دیگه نگووووو .. هرررد نوعی شو عاشقم ... 

دو تا خواستگار شمالی ام پروندیم ! هعی ... جووونی یادت بخیر .. 

حالا شوهرمون شمالی ک نیس هیچ .. با چشای ذوق زده و گرد ب ماهی و سیرترشی خوردن من با دست نگاه میکنه و خودش کباب لقمه ! ی بیخودکی میخوره ... 

هعی ... :)))

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۱۳

نظرات  (۱۲)

از اینکه حتی یه لحظه به ذهنت اومده که کاش دشمنات هم بودن اینجا،حس ِ بدی داشتم که دوستات( از جمله خودم) چقد خوب نبودیم که این حس اومده تو فکرت اما راستش شاید من جزو اولینهایی باشم که پست هایِ بلاگت رو میخونم و حتی اونهایی که کمتر از یک ساعت، پاکشون کردی رو هم میتونم بگم که خوندم! مخصوصا تا وقتی که بلاگفا بودی! راستش تویِ مجازی خیلی کم حرفم و تویِ حقیقی خیلی کم حرف تر! اینکه زیاد کامنت نمیذام برات و نظرم رو بیان نمیکنم بذار پایِ یه خصوصیت بد ِ اخلاقی و کم حرفی... حرف ها و عقیده و حتی سلیقه ت همیشه مورد علاقه من بوده .. از همون خیلی قبل تر ها که راهم باز شد به خونه پرمهرت :)
امسال اولین سالی ِ که بخاطر کسالت ِ مامان خونه تکونی تماما به عهده منه و شدیدا سخت اما لذت بخش! همیشه سوا کردن چیزهایِ خوب و بد رو دوست داشتم.
پاسخ:
عزیزم سلام 
خدا ب مادرت سلامتی بده و کسالتش دور 
نه منظورم این نبود منظورم حتی اون نظرهای مخالف و بعضا خصمانه بود ک جاشون خالیه و من متاسفانه آدمی ام ک شده حتی برای بدترین های زندگیمم دلتنگ شدم . اینم خصلت بد منه ولی ب این معنا نیست و نبود ک شماها کمید ک اگر این طور بود اولین ها و تنها کسایی نبودین ک دعوتتون کردم باز چرندیات ساده ی منو بخونید و تورم میشناسم مثل تک تک بچه های وبلاگ .. میدونم اهل کامنت و نوشتن نیستی و ممنونم ک این همه وقت خوندی و همراه بودی 
سال خیلی خوبی برات آرزو دارم فراژیل عزیزم
سلام
روز بخیر
من کلا ادم گوشت خوری نیستم. ماهها هم گوشت نخورم فرقی واسم نداره
مرغ و ماهی رو دوست دارم ولی
مثلا ادم هفته ای سه روز ماهی بخوره خیلی عالی میشه. مخصوصا با برنج کته

ولی اطلاعات مفیدی بود

ممنون
پاسخ:
سلااام 
من ولی ب گوشت خیلی علاقه دارم اما فکر نکنین خیلی میخورما نه 
نسبت ب مرغ غذاهای گوشتی رو ترجیح میدم اونم ب شرطی ک بوی ضحم ندن و .. 
ماهی ک محشره
سلام عزیزم خوبی؟
اسفند یعنی بدو بدو !! تنبلی رو خوب گفتی
نکاتت در مورد گوشت خیلی خوب بود مخصوصا قسمت گوساله و ریش ریش شدنش که دوست نداشتم.(مثل همیشه نکاتت مفید و به درد بخوره)
ماهی  سبزی پلو با سیر ترشی محشره منم عاشقشم
امیدوارم کارهای هممون تو روزهای اخر سال خوب پیش بره و روزهای خوبی در انتظارمون باشه
پاسخ:
ایشالا عزیزم 
صب رو خطت پی ام دادم اما هنوز نخوندی 
چقدر جالب بود..استفاده کردم اما همش یادم نموند... هر وقت لازم شه می یام از اینجا می خونم.
وای اسفند من خیلی دوست دارم... ذوق دارم... نزدیک عید... حال و هوای بدو بدو رو دوست دارم. اما اینجا هیچ اثری نیست... هیچ تکاپویی نیست ... به جای من هم لذت ببر..

برنج.. وای همسرم هر روز برنج می خوره..نهار شام.. کم مونده صبحونه هم برنج بخوره.. جالبه اصلا هم چاق نمی شه. ایران بودیم خیلی چاقتر بود. اینجا همونقدر می خوره اما لاغره..البته فکر کنم علتش اینه که اینجا ماشین نداریم و پیاده رویش زیاده..
ماهی ی ی  منم خیلی دوست دارم...
نوش جونت.
پاسخ:
اره فعالیت مهمه 
داشته باش برنج بخور
منتها من ندارم و میخورم !! هاها 

اگه انقدر شوهر ذلیل نبودم بهت پیشنهاد می دادم شوهرها رو بذاریم تو هر شهری که می خوان کار کنن و من و تو دوتایی بریم شمال زندگی کنیم و حالشو ببریم. منم عاشق همه چیز شمالم.

راستی مرسی برای این پست خوشمزه و کاربردی.

پاسخ:
اخ اخ اره پایه بودی بریم؟؟؟
شما ک استادی
منم برنج خورم بطرز وحشتناکی :دی
روزت مبارک بانو جان ، امروز 8 مارس :*
پاسخ:
عزیزم روز توام مباااار ک :***
۲۰ اسفند ۹۳ ، ۱۴:۰۱ دلم تنگه پرتغال من...
سلام عزیزم
خوبی؟
اوضاع مرتبه؟
بانو یه پیج دیدم تو اینستا از طرح لباسا و قیمتاش خوشم اومد سر بزن ببین چجوره
teknurtehran
پاسخ:
سلام عزیزم تو خوبی 
اره لباس راحتیای خوبی داره 
چقدر دلم برا نوشته هات تنگ شده بود :)
مرسی از این اطلاعات خوب و دقیق...و اینکه چطور میشه کسی ماهی رو دوس نداشته باش؟!
البته حق هم میدم بعضیا ماهی رو به طرز وحشتناکی طبخ میکنن...منم باشم نمیخورم،به نظرم نوع طبخ و ادویه جات و مخلفات کنار ماهی خیلی مهمه!
پاسخ:
موافقم 
ولی بعضی ماهیا فقط ی نمک میخواد و روغن داغ
سال نوت مبارک عزیزم, امیدوارم روزهای پیش روت پر باشه از روبانهای رنگی و لبخندهای عمیق و پایدار....
پاسخ:
ممنون عزیز دل 
بهمچنین 
بانو جان عیدت مبارک ، با کلی آرزوی خوب برای تو دوستم :*
پاسخ:
ممنونم عیدت مبارک عزیزممم
عیدت مبارک دوست من :)
پاسخ:
عید توام مبااارک عزیزم 
سلام بانو.....بابا کجایین شما؟ ستاره سهیل شدی بانو.......
سال نو مبارک انشالله........امیدوارم سالی سراسر خوشی و تندرستی رو پیش رو داشته باشی
پاسخ:
عزیزم
من قبلم بهت گفتم اون آی دی ک دادی سرچ میکنم چیزی نمیاره ک بخوام اددت کنم 
یا شما اشتبا تایپ کردی یا من اشتباه سرچ کردم 
اره کم میام وبلاگ 
ایشالا سال خوبی داشته باشی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی